Sunday, May 31, 2009

Ulasan Buku 3 - Umat Islam Dikepung Dari Segala Penjuru - Syaikh Salim 'led al-Hilaly



Tajuk Buku : Umat Islam Dikepung Dari Segala Penjuru.
Pengarang : Syaikh Salim 'led al-Hilaly (Murid Senior Syaikh Nashiruddin al-Albani)
Penerbit : Pustaka Darul Ilmi (March 2009)
Harga : RM 19.50 (176 ms)





Teks Hadits (Tsauban ra) :-




عن ثوبان رضي الله تعالى عنه مولى رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : يوشك أن تداعى عليكم الأمم من كل أفق كما تداعى الأكلة على قصعتها وفي رواية : قصعتهم وفى أخرى : على القصعة أكلتها
قال : قلنا يا رسول الله أمن قلة بنا وفي رواية : نحن يومئذ؟
قال : لا (وفي لفظ : بل) أنتم يومئذ كثير (وفي رواية : أكثر)(عددكم) ولكن تكونون (وفي رواية : ولكنكم) غثاء كغثاء السيل ينتزع المهابة من قلوب عدوكم (وفي رواية : ولينتزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم) ويجعل (وفي رواية : وليقذفن الله) في رواية أخرى : ولتعرفن في قلوبكم الوهن
قالوا : يا رسول الله وما الوهن؟
قال : حب الدنيا وكراهية الموت وفي رواية : وكراهية الأخرة

Dari Tsauban ra mantan budak Rasulullah saw, dia berkata : Rasulullah saw bersabda, "Hampir-hampir umat-umat kafir saling menyeru untuk menyerang kalian dari segenap penjuru, sebagaimana orang-orang (yang lapar) sedang mengerumuni hidangan makanan.". Dia (Tsauban ra) berkata, kami (para sahabat) bertanya , "Wahai Rasulullah, apakah pada waktu itu kami sedikit ?." Jawab Nabi saw, " Tidak, bahkan pada waktu itu kalian berjumlah banyak, akan tetapi kalian seperti buih (banjir). Dan sungguh Allah akan mencabut dari hati musuh-musuh kalian rasa takut pada kalian. Dan sungguh Allah akan mencampakkan al-wahn ke dalam hati-hati kalian." Mereka (para sahabat) bertanya, "Wahai Rasulullah , apakah itu al-wahn ?" Nabi saw menjawab, " Cinta dunia dan takutkan mati ."

(Hadits ini derajatnya shahih , dikeluarkan oleh : Imam Ahmad (Al-Musnad 5/278), Abu Daud (Sunan 4/111 hadits 4297), Al- AlBaani (Silsilah al-Ahaadits ash-Shahihah, 2/647-648)


Umat Islam khususnya dizaman muta-akhir ini sedang mengalami fitnah , kelemahan serta perpecahan yang sangat dasyat dan sedang dikepung (i.e menyerang kalian dari segenap penjuru ) persis seperti hadits yang peringatkan oleh ar-rasul saw diatas. Kita seolah-olah menjadi 'santapan' umat-umat kafir sebagaimana keadaan orang-orang yang lapar sedang mengerumuni untuk menyantap makanan. Saudara-saudara ku, muslimin dan muslimat sekalian , buatlah satu senarai malapetaka 'santapan' di atas . Di Chehnya , Palestin , Uzbeskistan, Tajikistan, Iraq, Somalia, Kashmir, Afghanistan, Mindanao, Xinjiang (Cina) , Arakan (Muslim Rohingga Burma) dan yang terbaharu dan masih panas di lembah Swat (Swat Valley) Pakistan. Perhatikan bahawa sebahagian besarnya umat islam dikepung di wilayah umat islam sendiri (i.e mengerumuni kalian - i.e datang kepada kalian ) . Pen-anayaan dan pembantaian ini dapat kita ikuti dan lihat menerusi media internet yang boleh dicapai oleh setiap orang. Dan umat-umat kafir (mereka dan golongan munafik dari kalangan yang mengaku Islam di Negara Umat Islam) melakukan pembantaian terhadap Umat Islam tak lain tak bukan disebabkan satu penyakit, iaitulah penyakit al-wahn (cinta dunia dan takutkan mati) walaupun kita pada masa sekarang ini ramai bilangan tapi kita seolah-olah seperti buih sahaja , tiada kekuatan.......betapa tidaknya apabila umat islam telah menjadikan dunia sebagai matlamat utama kehidupan mereka dengan berlumba-lumba mengejarnya dan akhirat seolah-olah sesuatu yang jauh. Ini mengingatkan kita semua pada satu hadits lain yang pernah diperingatkan kepada kita oleh ar-rasul saw bahawa baginda saw tidak bimbang terhadap kemiskinan yang akan menimpa kita semua tapi yang dibimbangi oleh beliau saw adalah apabila dunia di bentangkan kepada kalian dan..........


Ini adalah nubuwwah ar-rasul saw, beliau menyebutkan apa yang akan kita umatnya alami (diperlakukan) dan beliau sendiri telah juga menginformasikan pada kita penyebabnya. Malangnya dan ini sangat menghairankan kerana ada sebahagian daripada generasi kebelakangan yang cuba memperdebatkan hadits Tsauban di atas dengan beranggapan bahawa hadits ini bertujuan membawa umat ini kepada sikap rela dan berdiam diri terhadap keadaan hina dan rendah diri ini serta tidak ada upaya merubah realita umat islam. Bertitik tolak daripada inilah , Syaikh Salim al-Hilaly tampil menerusi penulisan ini dalam rangka menjelaskan kesahihan status hadits ini serta menyingkapi makna-makna yang tinggi dengan penjelasan yang menghubungkan realita umat islam dengan sunah-sunah (ketetapan) Allah swt yang berlaku. Bagi yang belum mengenali, Pengarang kitab ini merupakan ulamak yang sudah sangat terkenal di timur tengah dan dari aliran sunnah dan juga merupakan anak murid terkenal Syaikh Nashiruddin al-Albani sehebat Syaikh Arnaut (juga murid al-Albani). Kitab ini mengetengahkan di-awal-awal nya teks hadits Tsauban di atas beserta dengan takhrij-nya sekali dan ini merupakan metod yang standard bagi pakar-pakar hadits kebelangan ini. Kitab dibahagikan kepada 13 bab-(Meliputi Faedah) (yang dapat dipetik dari hadits Tsauban) yang dikategorikan sebagai bab-bab yang tersendiri seperti berikut:-

Faedah 1 : Orang-orang kafir Saling Bermusuhan Antara Mereka.
Faedah 2: Seluruh Umat Kafir Memusuhi Islam, Kaum Muslimin Dan para Da'i-nya.
Faedah 3: Kekuatan Orang Kafir Sentiasa Mengintai Pergerakan Kaum Muslimin.
Faedah 4: Negara-negara Kaum Muslimin Merupakan Sumber Kebaikan Dan Berkah.
Faedah 5: Umat-umat Kafir Telah Merampas Kebaikan & Mencuri Kekayaan Kaum Muslimin.
Faedah 6: Umat Kafir Telah Membuat Negeri Kaum Muslimin Menjadi Negeri Kecil Yang Berkeping-keping.
Faedah 7: Unsur-unsur Kekuatan Kaum Muslimin Bukan Pada Jumlah & Persenjataan Mereka.
Faedah 8: Umat Islam Tidak Memiliki Nilai Dihadapan Umat-umat Kafir.
Faedah 9 : Umat-umat Kafir Tidak Merasa Takut Kepada Umat Islam.
Faedah 10: Cinta Dunia & Pengaruhnya Bagi Umat Islam Tentang Beberapa Pemisalan Yang Menjelaskan Hakikat Dunia.
Faedah 11: Umat-umat Kafir Sekali-kali Tidak Akan Mampu Memusnahkan Umat Islam.
Faedah 12: Agama Islam Akan Jaya Meskipun Orang-orang Musyrik Tidak Suka.
Faedah 13: Tashfiyah & Tarbiyah Adalah Jalan Kami Untuk Memulai Kehidupan Yang Islami Dan Mendirikan Khilafah Yang Lurus Di atas Manhaj an-nubuwwah Serta Menerapkan Hukum Allah Dibumi.

Faedah-faedah diatas merupakan mutiara ilmu yang dapat kita petik dari hadits Tsauban hasil dari komentar pakar hadits ini. Saya sangat-sangat menganjurkan kepada saudara saya muslimin dan muslimat yang mencintai ilmu untuk tidak melepaskan peluang memiliki penulisan yang sangat bernilai ini yang secara langsung mensyarahkan hadis Tsauban di atas. Sebagai perkongsian bersama hasil penulisan Syaikh Salim al-Hilaly memang sudah menjadi satu koleksi di Maktabah Salafiah kami. Seingat saya beliau pernah menyertai satu seminar di USM dalam satu majlis bersama Dr Mohd Asri zainul Abidin , mantan Mufti Perlis.

Ulasan oleh : Abu Ishaq.